Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb
törvények módosításáról szóló 2009. évi XXXV. törvény szerint a kötelező
egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaira vonatkozóan a a leglényegesebb
gyakorlati tartalommal bíró változások a következők:
Táppénz továbbra is
a keresőképtelenség tartamára jár, legfeljebb azonban:
• a biztosítási
jogviszony fennállásának időtartama alatt egy éven át,
• 2009. július 31-ét
követő keresőképtelenség esetén a biztosítási jogviszony megszűnését követően 30
napon át. Tehát az úgynevezett "passzív" táppénz folyósításának időtartama 45
naptári napról 30 naptári napra csökken (Eb. tv. 46. § (1) bekezdése).
2009. július 31-ét követő keresőképtelenségek esetén a táppénz összege
folyamatos, legalább kétévi biztosítási idő esetében a figyelembe vehető
jövedelem naptári napi átlagának hatvan százaléka, ennél rövidebb biztosítási
idő esetében vagy a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás tartama alatt ötven
százaléka, azzal, hogy a táppénz egy napra járó összege nem haladhatja meg a
jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér 400 százalékának, a biztosítási
jogviszony megszűnését követően a minimálbér 150 százalékának harmincad részét.
A módosult jogszabálynak megfelelően a biztosítási jogviszony fennállása
alatt folyósított táppénz naptári napi összege a 9533,33 forintot nem haladhatja
meg. A biztosítási jogviszony megszűnését követő időre folyósított ellátás
naptári napi összege is maximálva lett, azaz 3575 forintot nem haladhatja meg
(T. 48.§. (8) bekezdése).
Az egészségbiztosítási szerv - az E. Alap
éves költségvetésében meghatározott keretek között - méltányosságból továbbra is
csak akkor engedélyezheti a terhességi-gyermekágyi segélynek, a
gyermekgondozási díjnak és a táppénznek a biztosított részére történő
folyósítását, ha a biztosított az ahhoz szükséges biztosítási idővel nem
rendelkezik.
A biztosítási jogviszony megszűnése után folyósított
táppénz lejártát követően - összhangban a "passzív" táppénz folyósításának
időtartamával - az egészségbiztosítási szerv méltányosságból legfeljebb 30
napra állapíthat meg táppénzt.
A méltányosságból megállapítható pénzbeli
ellátások folyósításának idejét és összegét az egészségbiztosítási szerv a
méltányossági kérelem elbírálása során a pénzellátások megállapítására vonatkozó
szabályoktól, azaz az Eb. törvény V. fejezetében foglaltaktól eltérően
határozhatja meg, azzal, hogy összege nem haladhatja meg:
•
terhességi-gyermekágyi segély esetén a 42.§ (3) bekezdés szerinti összeget,
• gyermekgondozási díj esetén a 42/D. (3) bekezdése szerinti összeget,
• a biztosítási idő tartama alatt engedélyezett táppénz folyósítása esetén -
a biztosítási idő figyelembevételével - a 48.§ (8) bekezdés szerinti
összeget, azaz 9533,33 forintot,
• a biztosítási jogviszony megszűnését
követő időre engedélyezett méltányossági táppénz esetén a folyósított táppénz
összege 3575 forint lehet.
Nem változott viszont a segélyezésre
vonatkozó szabály, amely szerint az egészségbiztosító méltányosságból a
biztosítottat indokolt esetben segélyben részesítheti (T. 50.§-a).
A 2010. január 1-jétől hatályba lépő szabály szerint pontosításra kerül
az üzemi baleset fogalma. Üzemi baleset az a baleset, amely a biztosítottat a
foglalkozása körében végzett munka közben vagy azzal összefüggésben éri.
Üzeminek minősül az a baleset is, amelyet a biztosított munkába vagy onnan
lakására (szállására) menet közben szenved el (a továbbiakban úti baleset).
Üzemi baleset az is, amely a biztosítottat közcélú munka végzése vagy egyes
társadalombiztosítási ellátások igénybevétele során éri [T. 52. § (1)
bekezdése].
A módosítás az úti baleseti táppénz mértékét érinti. E
szerint - 2010. január 1-jétől - a baleseti táppénz összege azonos a baleseti
táppénzre való jogosultság kezdőnapját közvetlenül megelőző naptári hónapban
végzett munkáért, tevékenységért kifizetett (elszámolt), a biztosított pénzbeli
egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelme naptári napi összegével,
úti baleset esetén annak kilencven százalékával.
Amennyiben a
biztosított a baleseti táppénzre való jogosultságot megelőző hónapban nem volt
pénzbeli egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezett, a baleseti
táppénz összege a balesetet megelőzően elért tényleges, annak hiányában a
szerződés szerinti jövedelméből számított, úti baleset esetén annak kilencven
százaléka.
Az egyéni és a társas vállalkozó baleseti táppénzének alapját
a táppénzre vonatkozó rendelkezések szerint kell megállapítani. A baleseti
táppénz mértéke az alapját képező jövedelem 100 százaléka, úti baleset esetén
annak kilencven százaléka.
Ha a biztosított a baleseti táppénz
számítására meghatározott időtartam alatt - jövedelem hiányában - pénzbeli
egészségbiztosítási járulékot nem fizetett, a baleseti táppénz összege
azonos a szerződés szerinti jövedelme naptári napi összegével, úti baleset
esetén annak kilencven százalékával [T. 55. § -ának (7) és (8), illetve (9)
bekezdése].
A Munkatörvénykönyve 137. §-a szabályozza a
betegszabadság időtartamát, illetve a betegszabadság idejére fizetendő
távolléti díj mértékét. A módosított jogszabály szerint a betegszabadság
időtartama nem változik, azonban a 2009. július 31-ét követően keresőképtelenné
vált biztosítottak esetén a betegszabadság idejére fizetett távolléti díj
mértéke 80 százalékról 70 százalékra csökken.
Kommentáld!