Szeretettel köszöntelek a S Z A N Y közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
S Z A N Y vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a S Z A N Y közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
S Z A N Y vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a S Z A N Y közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
S Z A N Y vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a S Z A N Y közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
S Z A N Y vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Funtek Frigyes színész-rendező napjainkban Franciaországban, Cannes-ban él. Szanyi születésű, volt Győrött diák... Most visszatért a megyébe. Ő lett a Győri Nemzeti Színház prózai tagozatának vezetője. Mint azt lapunknak elmondta, különösen fontos számára, hogy vezetői megbízatása, „happy enddel" végződjön, mert fiatalkori emlékei, barátai mind Győrhöz kötik.
Diákként a falazásában vett részt a győri színháznak, a most kezdődő
évadtól a prózai tagozat művészeti vezetője Funtek Frigyes. Cannes-ból
fog hazajárni ide a Franciaországban élő színész-rendező és ennek a
szanyiak már most örülnek: nem kell annyit utazniuk, ha falubelijük
rendezte darabot akarnak látni.
– Hazajött a győri „sísáncba"?
–
Igen, több okból. A megyében születtem, Szanyban és ide jártam
iskolába, Győrbe. Mivel építőipari szakközépiskolában tanultam, minden
szerdán műhelygyakorlatunk volt, ami azt jelentette, hogy kőművesként
dolgoztunk építkezéseken. Történetesen harmadéves koromban a színház
öltözőinek falait falaztuk.
– Tudását már akkor beépítette a színházba.
– Mondhatjuk így is és még mindig állnak a falak.
–
Az, hogy a „bokrétás" faluban nevelkedett – ami híres a
hagyományőrzéséről, főként a néptánc terén –, hatással volt a pályájára?
–
A családomban sokan voltak, akik táncoltak, a testvérem, a sógorom, a
barátaim és a két unokaöcsém ma is a Szanyi Bokréta néptánccsoport
tagja. Én is voltam próbákon, előadásokon. Nem táncoltam, de szeretem a
néptáncot, a népzenét, én is örököltem azt az egyenes háttartást, ami a
családunkra jellemző és tánc közben, színpadon különösen érvényesül.
Te és a Viktor
–
Tud azokról a viharos előzményekről, amelyek a Győri Nemzeti Színház
elmúlt időszakát jellemezték? Az igazgatóválasztásról, a pénzügyi
helyzetről, a felmondásról a társulati évadzárón? Befolyásolja ez az
itt kezdett munkáját?
– Ennyit tudok, amennyit említett,
amennyit az újság írt. Nem befolyásol. Azt hiszem, új fejezet kezdődik
az életemben és a győri színház életében is, és nekem különösen fontos,
hogy ez egy jól végződő fejezet legyen, mert a szülőföldem
Győr-Moson-Sopron megye, a Kisalföld. A férfivá nevelkedésem négy éve,
a középiskola, a kollégium, a tanárok, a barátok Győrhöz kötnek, mind
ide vonzanak. Emiatt különösen fontos, hogy itt dolgozhatok.
– Az „új igazgató hozta a saját emberét" helyzet befolyásolja?
–
Azt bizony kérdezik tőlem, hogy „Te és a Viktor, akkor most hogy van
ez?". (Nagy Viktor a színház új igazgatója – a szerz.) Nem voltunk
barátok, nem jártunk egy társaságba, nem dolgoztunk együtt korábban.
Ahogy én tudok a munkásságáról, ő is tud az enyémről, és azt hiszem,
kölcsönösen tiszteletben is tartottuk egymást. Én hiszem azt, hogy
azért hívott fel, amit akkor nekem mondott, hogy számára hiteles ember
vagyok, helyem van abban a történetben, ami itt Győrben kezdődhet. Két
dolog miatt volt megtisztelő számomra, hogy felhívott. Egyrészt, mert
azt tartja rólam, hogy én vagyok az, akivel érdemes együtt dolgoznia,
és ez ötvenévesen megtisztelő helyzet, másrészt, mert Győrről volt szó.
Ez még a színigazgatói pályázata beadása előtt volt és az volt a
kérdés: amennyiben beadja pályázatát, szerepelhet-e benne a nevem. Ami
igazából nekem leginkább tetszik a terveiben, hogy nemzeti színházat,
népszínházat akar. Elhiszem neki azt, hogy jó színdarabokat jó emberi
körülmények között és jó művészi színvonalon sikeresen fogunk tudni
játszani – ez a legfontosabb.
– A jó alatt itt mit értsünk?
–
Mindenki elemzések nélkül érzi, mi a jó. Az jut eszembe mindig, amikor
gyerekkoromban először elvittek moziba. Leültem, néztem egy filmet és
egészen máshol voltam, nem Szanyban és ez jó volt. Mikor kijöttem,
furcsa volt az utca, a fények, minden. A jó színházi előadás is ilyen
hatással van az emberre.
Funtek Frigyes |
Évadonként két rendezés
– Mi a véleménye a Győri Nemzeti Színházról, a színészeiről?
–
Két hete vagyok itt, nagyképűség, pofátlanság lenne, ha véleményt
mondanék. Ez az idő még arra se volt elég, hogy pontosan tudjam
mindenkiről, kicsoda. Azon vagyok elsősorban, hogy lássak mindenkit
munka közben és hogy dolgozzak az emberekkel, mert így lehet megismerni
őket. Így erre a kérdésre egy év múlva tudok válaszolni. Viszont azt
elmondhatom, hogy máig emlékezetesek számomra a győri színháznak azok
az előadásai, amiket még főiskolásként láttam, a Kurázsi mama, a Hamlet
Cserhalmi Györggyel és a balettek.
– Külföldön sokat dolgozott, onnan más szemléletet hoz ide?
–
Az új igazgató választásában benne van az, hogy más is történt velem,
mint a velem egykorú szakmabeli barátaimmal, akik Magyarországon éltek
az elmúlt húsz évben. Mindig van valami friss abban, ha az ember
máshonnét jön. De erre a kérdésre is egy év múlva tudok jobban
válaszolni, arról beszélni, hogy mit építettünk be a külföldön szerzett
tapasztalataimból itteni munkámba. Sőt, inkább több év múlva, hiszen ez
az évad jórészt már kész.
– Az köztudott, hogy mire az
igazgatói posztra hirdetett pályázatnak eredménye lett, már nagyrészt
eldőlt, milyen darabok maradnak, kerülnek az évadban színpadra. Mi lesz
így a feladata?
– A Pygmalion eleve műsortervben volt,
majdhogynem minden szereplő megvolt rá, de nem volt meg a rendező, így
örömmel vállaltam ezt a feladatot. Az elkövetkezőkben szeretnék minden
évadban két darabot rendezni, egyet a nagyszínpadon, egyet a
kamarateremben. Most pedig már el kell kezdenünk a következő évad
tervezését, a műsorra kerülő darabok kiválasztását.
Ingázás Cannes és Győr között
– Van rá esély, hogy színpadra is lép Győrben?
– Nem teljesen kizárt, de erről most még nincs szó.
– Megyénkben két nagy színház van, a győri és a soproni. Mi a véleménye, lehetne valamiféle együttműködés köztük?
–
Hogyne, minden valószínűség szerint egyre nagyobb szükség is lesz erre,
hogy valamilyen módon összefogjanak a színházak a nehézségek
leküzdésére. Anyagilag, produkciókkal és szükség van szellemi
összefogásra is, hiszen nagyon jó színházak vannak a Dunántúlon. Ez is
olyan kérdés, ami bennem is felmerült, de nyilván többet tudok erről
mondani, ha megismerem a soproni színházat is.
– Akkor
ezt is megkérdezzük egy év múlva. Azt viszont már biztos tudja,
változást hoz életébe a győri posztja, hiszen Cannes-ban él. Kétlaki
lesz?
– Nevezzük így. Az elmúlt években is dolgoztam úgy,
hogy Szegeden két darabot rendeztem, a családi életem nem borult fel
ettől. Cannes-ban van a házunk, a feleségem ott dolgozik. Én is az
ottani balettfőiskolán tanítottam színjátszást, de egy éve abbahagytam.
Különféle helyeken dolgoztam, tanítottam. Most viszont sokkal több időt
fogok Magyarországon, Győrben tölteni, mint amennyit az előző években
Szegeden töltöttem. Már csak a rendezés miatt is, de másfél óra alatt
ideér a repülő.
– Cannes-ról nem lehet nem kérdezni, mert
azonnal a városhoz kötődő filmfesztivál jut az emberek eszébe. Van
valamiféle köze hozzá?
– Több is. Az első, hogy a Malom a
pokolban című filmet, amiben játszom, annak idején nem engedték ki a
versenyre, de nagy nehezen mégis kijutott a fesztiválra. Aztán több
darabot is rendeztem a Fesztiválpalota színháztermében, abban a
teremben, ahol a Maár Gyula-film kapcsán nem lehettem ott. Ezenkívül
elég sok filmet meg szoktam nézni a fesztivál közben, mivel ott lakom.
– Filmezni fog még?
– Szeretnék játszani filmben.
Moličre eredetiben
–
Húsz éve szerelemből ment Franciaországba, tanulta meg a francia
nyelvet. Utólag is úgy gondolja, hogy jó döntés volt az ismeretlent
választania a Nemzeti Színházban felívelő karrier folytatása helyett?
–
Valószínűleg nem lennék most itt Győrben sem, ha a dolgok nem így
történnek. Edith Piaf énekelte egyik híres sanzonjában, hogy „Nem, nem
bánok semmit sem...". Ezt így érzem.
– Franciás válasz. A francia kultúra, nyelv milyen hatással volt önre?
–
Ha egy Moličre-t szerető színész egyszer csak pontosan, tisztán érti,
olvassa, hallgatja műveit eredetiben, az jó dolog, sok pluszt ad.
Moličre-t egyébként épp nem játszottam sem francia, sem hazai
színpadon. Külföldi színpadon legutóbb az Othellóban Jagót játszottam a
Luxemburgi Nemzeti Színházban, egy egészen különös táncszínházi
előadásban.
– Szegedi munkáiról keveset tudunk, pedig díszletet is tervezett. Ehhez honnan jött az indíttatás?
–
A színművészeti előtt műszaki főiskolára jártam, így adta magát a
díszlettervezés és akkor volt épp ötletem is. Hasonlóról Győrben
egyelőre nincs szó.
– Betegsége miatt mély hullámvölgyet is megélt.
–
Mindenféle megmérettetéstől az ember nagyobb, gazdagabb lesz belül.
Mint művész kötelessége ezeket a dolgokat úgy feldolgozni, hogy része
legyen a munkájának. A megmérettetések az élet során fontosak, szükség
van rájuk. Egy súlyos betegség akkor jó, ha lehet róla utána
egészségesen beszélni. Azt, hogy mindig van remény a gyógyulásra, azok
mondhatják el hitelesen, akiknek sikerült.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!